Aan boord van onderzeeboot Tonijn

Vrijwilliger Bart vertelt

Mijn ervaring als

Electromonteur

Met genoegen wil ik mijn ervaring als elektromonteur aan boord van onderzeeboten delen, waarbij ik actief was van 1974 tot 2007. Gedurende deze periode van 20 jaar bracht ik zowel door op zee als aan wal voor onderhoud.

Mijn taken als elektromonteur waren divers en van essentieel belang voor de goede werking van de onderzeeboot. Dit omvatte onder andere het bedienen van de voortstuwingssystemen, het onderhouden van de batterij en het uitvoeren van reparaties aan alle elektrische apparatuur aan boord, zoals kleine motoren en verlichting.

Een bijzonder moment in mijn carrière was toen ik besefte dat ik slechts één op de miljoen Nederlanders was die dit werk mocht uitvoeren. Het besef van zeldzaamheid diende als motivatie, zelfs bij taken zoals het schoonmaken van de batterijen, die als een uitdagende klus werd beschouwd.

Ik ben dankbaar voor de kans om deel uit te maken van de onderzeebootdienst gedurende deze periode en deel graag meer inzichten en verhalen over mijn ervaringen met jullie.

Mijn verhalen als vrijwilliger

Aan boord vertel ik graag over het unieke ontwerp van de Tonijn , met specifieke aandacht voor de driecilinder type boot. Het ontwerp, met torpedo’s aan zowel de voor-als achterzijde (in tegenstelling tot sommige schepen met torpedo’s aan slechts één zijde), was een cruciaal aspect van onze operaties.
Het leven aan boord van een onderzeeboot was uniek en bracht uitdagingen met zich mee. We deelden smeuïge verhalen, zoals het “potje blazen”, en het afvoeren van afval naar buiten, hoewel soms een klepje werd vergeten.