Ontwikkeling
en bouw

De Tonijn werd bij de werf Wilton-Fijenoord in Schiedam gebouwd. De Nederlander ir. M.F. Gunning (1895ยท1972) ontwikkelde het principe van de driecilinder voor onderzeeboten. Deze constructie verbeterde de stabiliteit en de boot kon dieper duiken dan andere onderzeeboten uit dezelfde tijd.

Technische feiten

  • De Tonijn is een driecilinder onderzeeboot van de Potvisklasse.
  • Indienststelling: 24 februari 1966. Uit dienst gesteld: 10 januari 1991.
  • Bemanning: 67 bemanningsleden.
  • Lengte: 78,25 meter. Breedte: 7,80 meter.
  • Diepgang: 4,95 meter.
  • Snelheid: 14,5 knopen boven water, 17 knopen onder water.
  • Bewapening: 8 torpedolanceerbuizen van 53 cm.
Terwaterlating Tonijn. Foto: NIMH.
Plan je bezoek

Privacy aan boord

Van een onderzeeboot!?

Bestaat privacy aan boord van een onderzeeboot? We nemen je mee aan boord van de Tonijn, onderdeel van het museum. Onze suppoosten leggen je uit hoe het zit.

Radioantenne, snuivermast, periscoop, radar, EOV mast

Voor de energievoorziening aan boord was de Tonijn voorzien van batterijen. Om deze op te laden werd onderwatervarend vlak onder de oppervlakte de snuivermast opgestoken waardoor de lucht voor de dieselmotoren werd aangezogen en uitlaatgassen werden uitgestoten. Dit proces wordt snuiveren genoemd. Tijdens het snuiveren werd ook de lucht in de boot ververst.

Plan je school bezoek aan het Marinemuseum

Mannen onder elkaar

Het leven aan boord van een onderzeeboot is uniek. De bemanning leeft zo’n 6 weken onder water met elkaar. Onze suppoosten aan boord van de Tonijn hebben vaak zelf op een onderzeeboot van de Potvisklasse gevaren.

Koop online je tickets met korting en stap zelf aan boord van de Tonijn.

Tickets kopen