De Nederlandse geschiedenis in 't torentje

Conservator Graddy neemt je mee

Maarten Harpertszoon Tromp

zeehelden in beeld

Heersers van de zee. In dienst van het vaderland het zeegat uit om te vechten tegen Spanjaarden, Portugezen, Engelsen of Fransen. Aan boord van zwaar bewapende schepen om de strijd aan te gaan. Als alles goed gaat een klinkende overwinning en in het slechtste geval een smadelijke nederlaag. Alles of niets. Een risicovol beroep dat de naam ‘zeeheld’  draagt. Een zeeheld is moedig, intelligent, straalt vertrouwen uit en heeft charisma. Zeehelden komen uit alle streken van het land. In dienst van verschillende Admiraliteiten. Onbevreesde zeeschuimers. Soms eigenwijs en roekeloos, maar veelal op handen gedragen en het product van de vele oorlogen die Nederland door de eeuwen heen op zee heeft uitgevochten.

Wie is

Graddy Boven

Graddy Boven (1962) studeerde geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1994 is hij conservator in het Marinemuseum in Den Helder. Naast zijn werk publiceert hij ook regelmatig boeken.

fantastische en bizarre vertellingen over de oceaan

geloof en bij geloof op zee

De zee is wonderlijk, immens en mysterieus. Spiegelglad of woest, verontrustend en verraderlijk. De oneindigheid van de zee intrigeert en de aantrekkingskracht op de mens is ingrijpend groot. Door de eeuwen heen zijn er spelenderwijs fantastische en bizarre vertellingen over het wel en wee van de oceanen ontstaan. Rondtrekkende vertellers spraken over oneindige diepten en verhaalden onder andere over sirenes die met hun gezang zeelieden de dood inlokten. Geen wonder dat de gelovige en bijgelovige zeeman voortdurend worstelde met de mysteries van de zee.