Fly Right, Fly Lynx
Op 1 november krijg je een unieke kans: niet alleen van buiten naar de iconische Lynx-helikopter kijken, maar ook plaatsnemen achterin de heli en luisteren naar verhalen van twee echte kenners: Henry Jongeleen en Chris Geijtenbeek. Samen nemen zij je mee in de wereld van techniek, missies en herinneringen. Ze laten zien waarom de Lynx voor velen nog steeds dé Marinehelikopter is.
van technicus tot manager
Henry Jongeleen
Henry begon zijn loopbaan na zijn studie Vliegtuigbouw aan de Hogere Technische School in Haarlem. In de loop der jaren vervulde hij verschillende functies binnen de Marine, waaronder twee keer die van hoofd Afdeling Maintenance Engineering van de Lynx.
Toen de nieuwe NH90 in 2010 werd geïntroduceerd, had Henry als Integrated Logistic Support-manager een cruciale rol: van alles buiten de Helikopter zelf moest de organisatie goed ingericht worden op deze mooie nieuwe Helikopter. Alles moest kloppen voordat de nieuwe Helikopters konden vliegen, landen en onderhouden konden worden. Toch blijft de Lynx in zijn ogen ‘de mooiste Marine Helikopter die we gehad hebben, het blijft mijn baby’.
Van de landmacht naar de marine
Henry herinnert zich de beginjaren nog goed. Eerst diende hij vanaf 1984 als dienstplichtig Vaandrig wielverkenners bij de landmacht, waar de hiërarchie sterk voelbaar was. Een jaar later maakte hij de overstap naar de Marine en kwam terecht op Marine Vliegkamp De Kooy. ‘De gemoedelijkheid en veelzijdigheid van de Marine maakten dat ik ben gebleven’.
Geen angst
Tijdens uitzendingen naar Joegoslavië op Hr.Ms. De Ruyter (1994) en Irak met Hr. Ms. Witte de With (2000) zorgde hij ervoor dat beide schepen technisch inzetbaar bleven. Angst voor de vijand had Henry niet. De dreiging van beide landen heeft Hij niet als zo indrukwekkend ervaren: ‘Het schip was goed voorbereid. Wij waren er om te zorgen dat het handelsembargo tegen beide landen werd nageleefd’.
van sleutelen tot Search and Rescue
Chris Geijtenbeek
Chris wist al jong dat hij iets met luchtvaart wilde. Tijdens de lagere technische school maakte een officier van de marine hem enthousiast voor een loopbaan bij Defensie. In 1988 begon hij bij de marine en sleutelde eerst aan de Orion vliegtuigen op Valkenburg. Niet veel later belandde hij bij de Lynx, waar hij rotorbladen en motoronderdelen onderhield in de werkplaats. Niet veel later stond hij in de hangaar en zorgde hij dat de toestellen klaar stonden als er gevlogen moest worden.
Proefvluchten
Zijn loopbaan kreeg een nieuwe wending toen hij boordwerktuigkundige werd. Chris ging mee de lucht in om proefvluchten te maken nadat heli’s groot onderhoud hadden gehad. Hij draaide van 2002 tot 2010 intensieve Search and Rescue-missies. Daarbij bediende hij de lier om redders en drenkelingen uit zee te halen – vaak midden in de nacht en onder barre omstandigheden. ‘Soms zat je na te praten met trillende handen en was je vooral blij dat je er nog was’.
Ook buiten Nederland zette Chris zich in. Zo vloog hij voor met de kustwacht op Curaçao. ‘Bij Defensie denken mensen vaak aan groene mannen die gewapend door het bos rennen’, zegt hij. ‘Maar de marine is ook reddingsmissies en humanitaire hulp’.