Lees voor

Onderzeeboot Tonijn is het pareltje van het museum. Nergens anders in Nederland is een onderzeeboot in originele staat te bekijken! Daarnaast staat op ons terrein een gedeelte van een geleide wapenfregat. Ontdek het leven en de techniek aan boord.

Onderzeeboot Tonijn

Onderzeeboot Tonijn is het paradepaardje van onze museumvloot. Het is de enige onderzeeboot in Nederland die toegankelijk is voor het publiek.

De Tonijn is een driecilinder onderzeeboot van de Potvisklasse. Tussen 1960 en 1992 vormden de driecilinder onderzeeboten de kern van de Nederlandse onderzeedienst. Hun primaire taak was het bestrijden van Sovjetonderzeeboten. Door hun onzichtbaarheid en geruisloosheid waren ze uiterst geschikt om gegevens te verzamelen over schepen van het Warschau Pact. Hiertoe werden regelmatig geheime patrouilles uitgevoerd in de Noordelijke IJszee en de Middellandse Zee.

De Tonijn werd bij de werf Wilton-Fijenoord in Schiedam gebouwd. De Nederlander M.F. Gunning (1895-1972) ontwikkelde het principe van de driecilinder voor onderzeeboten. Deze constructie verbeterde de stabiliteit en de boot kon dieper duiken dan andere onderzeeboten uit dezelfde tijd. De bemanning bestond uit 67 leden: commandant, zes officieren, dertien onder-officieren, 20 korporaals en 27 manschappen. Afhankelijk van de reis kon de bemanning met maximaal 71 personen worden uitgebreid.

De Tonijn is nog helemaal in oude staat. Klim door het luik en je krijgt het gevoel dat de boot ieder moment kan wegvaren. Kijk door de periscoop en luister naar de spannende verhalen van onze suppoosten. Velen van hen hebben aan boord van een onderzeeboot van deze klasse gevaren!

Zr.Ms.Schorpioen

Zr. Ms. ramschip Schorpioen werd in 1868 in dienst gesteld. In datzelfde jaar werden 3 zusterschepen door de marine in gebruik genomen: de Stier, de Buffel en de Guinea. Het viertal vormde toendertijd een belangrijke modernisering van de Nederlandse vloot. Zij waren bedoeld ter vervanging van de houten schepen die met een combinatie van stoom-en zeilkracht en gladloop voorlaadkanons de Nederlandse belangen op zee moesten behartigen. Het opmerkelijkste wapen van de Schorpioen was de puntige ramsteven. Als gevolg van incidentele Amerikaanse en Oostenrijkse successen raakte in de tweede helft van de negentiende eeuw het rammen in zwang. In de praktijk bleek het ramwapen echter sterk overgewaardeerd te zijn. Het was al knap lastig om op volle zee een varende tegenstander met kanonvuur te raken, laat staan om hem aan te varen. Veel buitenlandse reizen heeft de Schorpioen dan ook niet gemaakt. De enige reis die het ramschip over de grens maakte betrof een eskaderreis naar België in 1871, waar stoffelijke overschotten van tijdens de Belgische Opstand (1830-1833) gesneuvelde Nederlandse militairen werden opgehaald.

De tijd als actief oorlogsschip eindigde in 1906 toen de Schorpioen werd verbouwd tot logementschip, een soort drijvende kazernebarak. Van 1951 tot 1971 was de Schorpioen logementschip voor de Marine Vrouwen Afdeling (Marva) in Den Helder. Het schip werd omheind met meters prikkeldraad om nieuwsgierige mannen op afstand te houden.

Op dit schip is ons museumrestaurant gevestigd, perfect voor een kopje koffie/thee met wat lekkers! Het restaurant is geopend in de weekenden en in de schoolvakanties. Op aanvraag is het ook mogelijk om deze ruimte te huren voor een bijeenkomst/bedrijfsuitje of familiedag.

Abraham Crijnssen

De stalen mijnenveger Abraham Crijnssen werd in 1936 gebouwd. Weinig schepen van de Koninklijke Marine hebben zo’n heroïsch verleden als dit schip. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontsnapte het gecamoufleerd als tropisch eiland aan de Japanners. Aan boord waren 11 officieren, 48 bemanningsleden en een verpleegster. Het schip kwam na 9 spannende dagen veilig in de havenplaats Geraldton op de Westkust van Australië aan.

Vanaf 1937 werd de Crijnssen gestationeerd in het voormalige Nederlands Oost-Indië. Daarna diende het als opleidingsschip, netpoortschip en korpsschip voor zeekadetten. In 1997 werd het aan de museumvloot van het Marinemuseum toegevoegd.

In samenwerking met Kennis door Theater is een voorstelling gemaakt van het verhaal van de spannende ontsnapping aan de Japanners.  ‘Een eiland ontsnapt’ is in het zomerseizoen te zien. De voorstellingen zijn gratis te bezoeken op vertoon van een entreebewijs van het Marinemuseum.

Brughuis De Ruyter

Hr.Ms De Ruyter (1976-2001) was afwisselend met zusterschip Hr.Ms. Tromp vlaggenschip van de Koninklijke Marine en had als voornaamste taken luchtverdediging, onderzeebootbestrijding en commandovoering. Het opvallendste kenmerk van het geleide wapenfregat is de metershoge radarbol bovenop het brugdeel. De krachtige 3-D radar in deze bol kon ruim honderd doelen tegelijk traceren, tot 400 km afstand. Revolutionair was het feit dat de radar niet alleen de richting en afstand mat, maar tegelijk ook de hoogte van het object. Vanuit de commandocentrale kon vervolgens in fracties van seconden worden gereageerd op vijandelijke bewegingen.

Het brughuis en de radarbol zijn in 2011 getransformeerd tot publieksattractie. Momenteel krijgt het brughuis een upgrade. Hierdoor is het op dit moment niet mogelijk om het brughuis en de radarbol van binnen te bekijken. Naar verwachting is de heropening begin 2020.