De permanente exposities van het museum vindt u in twee gebouwen: Het Torentje en de Geschutmakerij. In het Torentje komt de geschiedenis van de marine aan bod. De Geschutmakerij is meer gericht op de geschiedenis van de Rijkswerf en de techniek achter de marine.

Historische exposities in het Torentje

In het torentje wandelt u in zes zalen door de rijke geschiedenis van de Nederlandse marine. Van 1488, de dag dat Maximiliaan van Oostenrijk de Ordonnantie op het Zeewezen uitvaardigde, tot de inzet van de Nederlandse marine in de 21e eeuw.

De bezoeker maakt kennis met onze Nederlandse zeehelden uit de Gouden eeuw, leert over de overgang van zeil naar stoom en leeft mee met de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Ervaar ook de naoorlogse periode van wederopbouw aan de hand van persoonlijke getuigenissen van marinepersoneel. En ga terug naar de tijd waarin de verhoudingen tussen Oost en West het wereldtoneel bepaalden in de indringende presentatie over de Koude Oorlog.

Marine in de kijker in het Marinemuseum te Den Helder

Marine in de kijker

De omgeving waarin de marine opereert is in de loop van de tijd sterk veranderd. In de gloriedagen van de Gouden Eeuw stond de marine voor andere uitdagingen dan nu. Maar nog altijd geldt dat de marine zich onderscheidt door vernieuwing in scheepsbouw, communicatie en wapentechnologie. De interactieve tentoonstelling ‘Marine in de kijker’ belicht de huzarenstukjes van admiraal De Ruyter en geeft de ontwikkeling van de onderzeedienst diepgang. Maar ontrafelt ook de nauwe banden tussen de marine en de industrie. U ontdekt de rode draad: de marine kijkt altijd voorbij de horizon.

Marine in de Kijker is een verdiepende toevoeging aan de bestaande vaste opstelling. In de zalen van het Torengebouw vindt u reuzenkijkers. Deze kijkers kunt u richten op voorwerpen die slimme ideeën uit het maritieme verleden verbeelden. Vervolgens start in de kijker een korte film. De film geeft meer informatie over het object en legt een link met het heden. De tekst stimuleert om de achterliggende voorwerpen nog eens goed te bekijken: achter ieder voorwerp zit een verhaal. Leuk en leerzaam voor jong en oud.

Schip en Werf

In de vroegere Geschutmakerij vindt u de interactieve expositie ‘Schip en Werf. Op ruim 2000 meter vierkante meter komt de wereld van marinetechniek en de geschiedenis van de marineonderhoudsbedrijven tot leven. Kruip in de huid van ambachtslieden en technici en leer over scheepsbouw, voortstuwing, bewapening en navigatie.

De marinetechniek wordt inzichtelijk gemaakt door middel van objecten en leuke en leerzame proeven en spelen. U wordt samen met uw kinderen zelf aan het werk gezet en kunt klinken, lassen, een schip de haven uitvaren of een boordkanon bemannen.

Tevens staat in de expositie het interactieve herdenkingsraam ‘De KXVIII wereldberoemd’. Op 14 november 1934 vertrok onderzeeboot Hr.Ms. KXVIII uit Den Helder voor de langste zeereis ooit door een onderzeeër gemaakt. Aan boord was ook een wetenschapper aanwezig. Professor Felix Vening Meinesz ging mee op reis om onderzoek te doen naar de verborgen vormen en afmetingen van de aarde onder het zeeoppervlak. Volg de reis van de KXVIII en kom meer te weten over de bijzondere wetenschappelijke resultaten die door Meinesz geboekt werden. 

Werfwerk is mensenwerk - Marinemuseum te Den Helder

Werfwerk is mensenwerk

Den Helder staat bekend als marinestad. Minder bekend is de band van de stad met de Rijkswerf. Generaties lang bood de werf werkgelegenheid. In de piekjaren werkten er 2.000 mensen, ongeveer 10% van de lokale beroepsbevolking

De werf gaf veel Helderse gezinnen bestaanszekerheid. Tegenover het zware werk stond een weliswaar mager, maar vast inkomen. Pas in de loop van de 20e eeuw verbeterden de arbeidsomstandigheden.Toch gaf de werf de arbeiders in goede en slechte tijden een gevoel van geborgenheid. Voor buitenstaanders bleef de werf een gesloten wereld op afstand. Alleen 'wervianen', zoals zij in de volksmond werden genoemd, hadden toegang tot het zwaar bewaakte terrein.

Deze expositie is een eerbetoon aan de 'wervianen' als onmisbare schakel. Zij zorgden ervoor dat marineschepen konden blijven varen. De volgende uitspraken illustreren hun persoonlijke verhalen: "Zonder werf geen vloot.", "Zonder mensen geen werf.", "Werfwerk is Mensenwerk."